Koncert kameralny GRUPPO DI TEMPERA w ramach Festiwalu Emanacje

Festiwal EMANACJE to 80 koncertów i spektakli operowych uświetniających Jubileusz 80. urodzin Krzysztofa Pendereckiego, patrona Europejskiego Centrum Muzyki w Lusławicach, światowej sławy kompozytora, związanego z Krakowem i Małopolską.
W ramach festiwalu, od czerwca do listopada 2013 odbyło się 80. wydarzeń artystycznych na terenie całego województwa małopolskiego, w tym także w Krzeszowicach.
W Galerii w Pałacu Vauxhall 14 września, w sobotę, odbył się koncert zespołu GRUPPO DI TEMPERA.

GRUPPO DI TEMPERA to zespół uznanych muzyków, grających razem od 2007 roku. Ideą artystyczna Grupy jest prezentowanie piękna brzmieniowego instrumentów dętych, wzbogaconych dźwiękiem fortepianu i przybliżanie publiczności mało znanego repertuaru od muzyki XVIII-wiecznej po współczesną.
Repertuar koncertu “Hommage a la Musique Française”:1. F.Poulenc – Sextet, 2. J. Francaix – L’Heure du Berger 3. J. Ibert – „Trois pieces breves” 4. J. Francaix- Sextet.

Gruppo di Tempera w Galerii Pałacu Vauxhall

To było prawdziwe wydarzenie artystyczne. Na mapie odbywających się od czerwca do listopada 2013 roku 80 koncertów i spektakli z okazji Jubileuszu światowej sławy kompozytora, Krzysztofa Pendereckiego, znalazły się Krzeszowice. Zespół Gruppo di Tempera dwukrotnie wystąpił na tym prestiżowym Festiwalu, zatytułowanym „Emanacje”. Pierwszy jego koncert odbył się 14 września właśnie u nas, w Galerii Pałacu Vauxhal, drugi dzień później, w Lusławicach, Europejskim Centrum Muzyki. Jego idea odwołuje się do tradycji Szkoły Lutosławickiej, założonej przez Braci Polskich i działającej w tym miejscu na przełomie XVI i XVII wieku. Kształcono w niej uczniów w różnych dziedzinach wiedzy, także muzycznej. Po II Wojnie Światowej opuszczony dwór popadł w ruinę. Swą dawną świetność odzyskał dzięki Krzysztofowi Pendereckiemu. Dziś odrestaurowany dwór, będący domem i miejscem pracy genialnego kompozytora, otacza 5 – hektarowy park i arboretum, a do Lusławic ponownie przyjeżdżają polscy i zagraniczni artyści. Profesor Krzysztof Penderecki jest także inicjatorem stworzenia w tym właśnie miejscu Europejskiego Centrum Muzyki, dedykowanego artystycznie utalentowanej młodzieży. Warto wspomnieć, że także najwybitniejsi uczniowie i absolwenci naszej krzeszowickiej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Zygmunta Noskowskiego biorą udział w warsztatach, organizowanych przez ten znakomity ośrodek kształcenia i rozwijania muzycznych talentów dzieci i młodzieży.
Sobotni koncert w naszej Galerii, przy wypełnionej sali, świadczył o potrzebie spotkania z muzyką niełatwą, ale niezwykle atrakcyjną brzmieniowo, wykonaną przez prawdziwych mistrzów. W „zaczarowany świat muzyki” wprowadziły nas panie Cecylia Bielecka–Karasińska, reprezentująca Galerię i Monika Bachowska z Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, która przybliżyła temat Festiwalu, zaprezentowała zespół Gruppo di Tempera oraz przedstawiła program koncertu.
Grupa powstała wiosną 2007 roku z inicjatywy uznanych muzyków, od lat współpracujących ze sobą w rozmaitych zespołach kameralnych i koncertowych. „Przede wszystkim jesteśmy grupą przyjaciół, których łączy muzyczna pasja i pragnienie podejmowania nowych artystycznych wyzwań” – mówią członkowie zespołu, znakomici instrumentaliści – soliści, związani m. in. z Teatrem Wielkim – Operą Narodową i Filharmonią Narodową.
Z prawdziwym mistrzostwem prezentują piękno brzmieniowe instrumentów dętych, także rzadziej spotykanych, jak fagot i waltornia (róg), wzbogacanych dźwiękiem fortepianu. Przybliżają niezwykle bogaty, interesujący, lecz mało znany repertuar, od muzyki XVIII – wiecznej po najnowszą. W sobotnim koncercie królowała muzyka francuska – Francis Poulenc, Jean Francaix, Jacques Ibert. Utwory znakomitych kompozytorów zaprezentowali – Agata Igrac – Sawicka – flet, Sebastian Aleksandrowicz – obój, Adrian Janda – klarnet, Artur Kasperek – fagot, Tomasz Bińkowski – waltornia, Agnieszka Kopacka–Aleksandrowicz – fortepian, gościnnie: Jakub Sztencel – klarnet basowy. Podziwialiśmy wirtuozerię artystów, którzy rzeczywiście wyczarowali swym talentem i niepowtarzalnym brzmieniem instrumentów, zarówno w partiach solowych, jak i zespołowych, piękno muzyki wielkiej.
A ja, z ogromny sentymentem, odkryłam w utworze Francoisa Poulenca motyw muzyczny, który był sygnałem wywoławczym mojego ulubionego, jednego z najstarszych telewizyjnych programów edukacyjnych „Eureka”. Jego pierwsza edycja miała miejsce 4 września 1957 roku… Znakomity koncert nagrodzony został rzęsistymi brawami, a wdzięczni słuchacze obdarowani na bis powtórnym wykonaniem tego właśnie, przywołanego wyżej, przewodniego motywu z ronda z baletu „Les biches” („Łanie”) Francisa Poulenca.

Maria Ostrowska
Recenzja z koncertu, Magazyn Krzeszowicki 18/2013