Więcej niż realizm

21 września 2012 w Deutsches Hopfenmuseum w Wolnzach, w Górnej Bawarii, odbył się wernisaż wystawy Polen in Bayern. Kurator i współuczestnik wystawy – znakomity i wszechstronny niemiecki artysta Angerer der Ältere, zaprosił polskich twórców:
Krzysztofa Izdebskiego-Cruz, Dariusza Kaletę, Marcina Kołpanowicza, oraz mieszkającego w Niemczech Jacka Lipowczana, aby pokazać różne malarskie oblicza realizmu magicznego.
Wystawa prezentowana będzie w lutym 2013 w Warszawie, a 23 listopada 2012 mieszkańcy Krzeszowic oraz tłumy zaproszonych gości z całej Polski, mogli zobaczyć znaczący fragment współczesnej sztuki polskich i niemieckich surrealistów i znaleźć się na chwilę w świecie wizji, metafor, tajemnic, metafizyki, fantastyki, filozoficznych pytań oraz rzetelnego, znakomitego warsztatowo malarstwa. Na uroczystym otwarciu obecni byli m.in. minister Janusz Żbik, starosta Józef Krzyworzeka, burmistrz Czesław Bartl, wielu artystów i ludzi związanych z kulturą z całej Polski, „Więcej niż realizm” to tytuł wystawy, która jest malarskim spotkaniem pięciu wybitnych malarzy surrealistów, prezentujących bardzo różne oblicza realizmu magicznego – od fotorealizmu, hiperrealizmu pozostającego w kimacie renesansowej ikonografii i religijnej alegorii, poprzez magię i mistykę nasuwającą setki filozoficznych skojarzeń, aż po zgrabną i odważną groteskę.
Wystawę w Galerii w Pałacu Vauxhall 23 listopada otwierała prof. Gabriela Matuszek, prezes krakowskiego Związku Pisarzy Polskich a kurator wystawy, Anna Miga pozwoliła sobie na najkrótszy z możliwych komentarz do wystawy, cytując słowa Alberta Einsteina:
Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy
Ponieważ wiedza jest ograniczona
A wyobraźnia zdolna jest ująć wszystko na świecie.
I taka jest wystawa „Więcej niż realizm”.
Niezwykłemu malarstwu towarzyszyła niezwykła muzyka –krakowscy artyści, absolwenci Akademii Krakowskiej, multiinstrumentaliści Marta Sołek i Cinar Timur zagrali na fideli płockiej, gadułce i lutni arabskiej.

Angerer der Ältere jest artystą niezwykle wszechstronnym: to architekt, twórca filmowy, artysta-malarz, rzeźbiarz, ilustrator, pisarz i projektant, wyróżniony licznymi nagrodami w dziedzinie architektury. Za swoje artystyczne powołanie uznaje przywrócenie sztuce Piękna, Fantazji, Tajemnicy i Mitu.
Urodził się w 1938. W latach 1957 – 1961 studiował architekturę w Monachium, potem 4 lata na Akademii Sztuk Pięknych. Stworzył scenografię do filmu Niekończąca się opowieść II (wg powieści Michaela Ende), za którą w 1989 otrzymał Bawarską Nagrodę Filmową.
W 1994 zaprojektował scenografię i kostiumy do przedstawienia teatralnego Hobbit (wg powieści J.J.R. Tolkiena). W 1996 wykonał grobowiec Michaela Ende. Rok później napisał ikonę na zamówienie Patriarchy Rumunii oraz zbudował Kaplicę Odkupienia w Biburgu – budowlę łączącą architekturę, malarstwo i rzeźbę, poświęconą przez Papieża Benedykta XVI w 2000. W 2004 został mianowany ambasadorem kultury Dolnej Bawarii. W 2008 otrzymał nagrodę w dziedzinie kultury i sztuki okręgu Kelheim, a w 2009 – nagrodę Trophée Apocalypse Dore, wręczoną osobiście przez Louisa Giscarda d’Estaing w Le Mont-Dore (Francja). W 2010 wykonał projekt i model Katedry Chrystusa, zawierając w nim swoje filozoficzne przemyślenia na temat przedstawienia ciała Chrystusa w postaci kościoła i umieścił na YouTube film dotyczący tej budowli:http://www.youtube.com/AngererDerAeltere.
Malarstwo Angerera pełne jest religijnej symboliki i mistycyzmu. Duże wrażenie robi prezentowany na wystawie obraz Nieodwołalny upadek piekła, wykorzystujący chrześcijańską ikonografię i metafizyczny temat: we wnętrzu złotej kopuły na pierwszym planie poraża widza spadająca postać szatana, jak gdyby wyrzeźbiona z czarnej kolczastej kraty, wysoko Michał Anioł strąca przeciwnika świetlistym mieczem, w górze kopuły jasnieje otoczony cherubinami Chrystus.

Krzysztof Izdebski-Cruz, Dariusz Kaleta i Marcin Kołpanowicz są współtwórcami Grupy Apellesa.

Dariusz Kaleta urodził się w 1960 roku w Lubaniu Śląskim. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Grafiki w Katowicach. Kaleta uprawia malarstwo sztalugowe, a także pełni funkcję kierownika Galerii Sztuki Współczesnej w Kołobrzegu. W dorobku ma 10 wystaw indywidualnych oraz udział w licznych wystawach zbiorowych w kraju i za granicą (Niemcy, USA, Francja). Obrazy artysty były pokazywane wraz z pracami dawnych i współczesnych mistrzów pędzla, takich jak: Jacek Malczewski, Stanisław Wyspiański, Wojciech Weiss, Jan Styka, Alfred Wierusz-Kowalski, Henryk Siemiradzki, Franciszek Starowieyski – m. in. na wystawie Czar kobiet, urok kwiatów w Sopockim Domu Aukcyjnym. W 2010 brał udział w międzynarodowej wystawie Dante-Boska Komedia (Viechtach, Niemcy i Saeby, Dania). Jest członkiem-założyciem formacji artystycznej Grupa Apellesa. Grupa wystawiała wspólnie z Magdaleną Abakanowicz w Millenium Hall w Rzeszowie w 2011. Należy do Society of Art of Imagination w Londynie.
Jego symboliczne malarstwo pełne jest odniesień do historii sztuki i mitologii, jak w prezentowanej na wystawie monumentalnej kompozycji Dawid i Batszeba, przedstawiającej bohaterów na tle renesansowo ujętego krajobrazu.

Krzysztof Izdebski-Cruz jest artystą posługującym się klasycznym warsztatem malarskim; prace wykonuje w technice olejnej oraz pastelu. Jego twórczość nawiązuje do malarstwa renesansowego; podejmuje tematy klasyczne, alegoryczne, czasami symboliczne. Jest zaliczany do grupy Nowych Dawnych Mistrzów. Obrazy podpisuje pismem lustrzanym i antydatuje o 100 lat. Mieszka i pracuje w Gdańsku.
Urodzony w 1966, studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W latach 1999–2006 był prezesem Okręgu Gdańskiego Związku Polskich Artystów Plastyków, od 2004 do 2007 prezesem Pomorskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, a od 2005 do 2007 roku wicedyrektorem Muzeum Narodowego w Gdańsku. Od 2010 jest członkiem władz głównych ZPAP w Warszawie. Jest autorem metody odtwarzania koloru z czarno-białych fotografii archiwalnych. Jego realizacje z lat 1991–2005 są częścią odtworzonego wystroju Hali Głównej Dworu Artusa w Gdańsku.
W 2006 współorganizował i wziął udział w międzynarodowej wystawie sztuki współczesnej Nowi Dawni Mistrzowie/New Old Masters, której kuratorem był wybitny nowojorski krytyk sztuki prof. Donald Kuspit. Izdebski-Cruz wymieniony został na 47 miejscu w ogłaszanym przez Rzeczpospolitą rankingu najlepszych polskich artystów współczesnych Kompas Sztuki 2010.
Na wystawie zwraca uwagę jego ogromnych rozmiarów pastel FeFic (172 x 232 cm), w którym barwna scena z wakacji w Indiach zmusza też do refleksji na temat bardzo odległej i niezrozumiałej dla Europejczyka cywilizacji

Marcin Kołpanowicz – to artysta, którego w naszym mieście przedstawiać nie trzeba: artysta malarz, twórca realizacji sakralnych, plakatów i ilustracji, autor esejów i felietonów o sztuce oraz tekstów podróżniczych. Uprawia malarstwo olejne i pastelowe, łączące w sobie nieskrępowaną wyobraźnię, poetycką metaforę i filozoficzne przesłanie.
Urodzony w 1963. Dyplom obronił na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie w 1987. Zorganizował ponad 20 wystaw indywidualnych (m.in. Krzeszowice, Paryż, Nowy Jork, Kolonia, Wuppertal, Linz, Kraków, Gdańsk, Warszawa). Obrazy Kołpanowicza „zagrały” w serialu TVP Siedlisko w reż. J. Majewskiego, pojawiły się na okładkach książek (m.in. Brulion Paryski Arkadiusza Pacholskiego, Kielich Waldemara Łysiaka). W 2010 brał udział w międzynarodowej wystawie Dante – Boska Komedia (Viechtach, Niemcy i Saeby, Dania), wystawie Surrealiści Polscy (Płock), wystawie Oto patrz, Fryderyku (filharmonia gdańska) oraz w międzynarodowym salonie malarstwa Inter Art (Kolonia). W 2011 pokazał swoje prace na międzynarodowej wystawie realizmu magicznego Light Fantastic (St. Truiden, Belgia), wystawie pod patronatem Wojciecha Fibaka Podniebna flota (Warszawa), wystawie Magical Dreams (Szczyrk – Turyn – Kołobrzeg – Włocławek), wystawie 100 + 1 pięknych obrazów (Warszawa) oraz wystawie Grupy Apellesa w Millenium Hall (Rzeszów). Artysta zrealizował Drogę Krzyżową w kościele w Tenczynku, obraz beatyfikacyjny S. Marty Wieckiej w Śniatyniu (Ukraina) oraz obraz ołtarzowy i freski w Centrum Jana Pawła II w Krakowie.
Artysta znalazł się na 47 miejscu w rankingu Rzeczpospolitej najlepszych polskich artystów współczesnych Kompas Sztuki 2008.
Na wystawie przedstawia kolejne odsłony cyklu Niewidzialne miasta: fascynujące, czasem przerażające, czasem piękne i subtelne starożytne świątynie, eklektyczne kamienice, drapacze chmur niosą wiele pytań na temat naszej cywilizacji, współistnienia i walki natury z kulturą.

Jacek Lipowczan swoimi pracami wnosi lżejszy ton i wiele humoru.
Urodził się w Istebnej. W 1976 uzyskał dyplom Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Grafiki u prof. Mieczysława Wejmana. Pracował jako asystent scenografa w zespole Kazimierza Kutza. W 1981 wyemigrował z Polski do Szwecji, następnie do Australii. W Sydney w amerykańskim studio Filmów Rysunkowych „Hanna Barbera” projektował sceny do filmów. Wykonywał także kopie obrazów dawnych mistrzów. Po przeniesieniu się do Niemiec pracował jako grafik, dyrektor artystyczny oraz ilustrator w wydawnictwach i agencjach reklamowych.
W 2004 zdecydował się zająć wyłącznie malarstwem; został członkiem międzynarodowego stowarzyszenia Society of Art of Imagination w Londynie. Jest także członkiem Bundesverband Bildender Künstler w Kolonii oraz Syrlin Kunstverein International w Stuttgarcie. Styl malarski Lipowczana określany jako realizm surrealistyczno-fantastyczny jest bardzo rozpoznawalny, dzięki stałej gamie kolorystycznej, zamiłowaniu do szczegółu, groteskowo portretowanym postaciom, operowanie napisami, mundurami, flagami i logografami. Na wystawie przedstawia charakterystyczne dla siebie obrazy w karykaturalny sposób przedstawiające współczesność, ośmieszając polskie, rosyjskie i niemieckie stereotypy w niezwykle precyzyjnie malowanych scenkach, nawiązujących do estetyki komedii dell’arte.

Na malarskie spotkanie pięciu wybitnych malarzy surrealistów, prezentujących tak bardzo różne oblicza realizmu magicznego – od hiperrealizmu pozostającego w kimacie renesansowej ikonografii i religijnej alegorii, poprzez magię i mistykę nasuwającą setki filozoficznych skojarzeń, aż po zgrabną i odważną groteskę – zapraszamy do 11 stycznia 2013 roku.

Anna Miga